Status: 02.01.2023
1. Tillämpningsområde
1.1. Dessa allmänna villkor (nedan kallade "GTC") för BioMaderas GmbH (hädanefter "Säljaren"), gäller alla avtal som en konsument eller företagare (nedan "Kund") ingår med Säljaren angående de varor och/eller tjänster som Säljaren presenterar i sin onlinebutik. Införandet av kundens egna villkor motsätts härmed, om inte annat avtalats.
1.2. Dessa allmänna villkor gäller i enlighet med detta vid köp av kuponger, om inte annat uttryckligen regleras.
1.3. En konsument i den mening som avses i dessa Allmänna Villkor är varje fysisk person som sluter en juridisk transaktion för ändamål som huvudsakligen varken är kommersiella eller egenföretagare. Entreprenör i den mening som avses i dessa villkor är en fysisk eller juridisk person eller ett partnerskap med rättskapacitet som vid ingåendet av en juridisk transaktion agerar i utövandet av sin kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet.
2. slutsats
2.1. De produktbeskrivningar som finns i säljarens nätbutik representerar inte bindande erbjudanden från säljarens sida, utan används för att lämna ett bindande erbjudande av kunden.
2.2. Kunden kan lämna erbjudandet med hjälp av onlinebeställningsformuläret som är integrerat i säljarens onlinebutik. Efter att ha placerat de valda varorna och/eller tjänsterna i den virtuella kundvagnen och gått igenom den elektroniska beställningsprocessen, lämnar kunden ett juridiskt bindande avtalserbjudande med avseende på varorna och/eller tjänsterna som finns i kundvagnen genom att klicka på knappen som slutför beställningsprocessen. Kunden kan även lämna erbjudandet till säljaren via telefon, fax, e-post eller post.
2.3. Säljaren kan acceptera kundens erbjudande inom fem dagar,
- genom att till kunden skicka en skriftlig orderbekräftelse eller en orderbekräftelse i textform (fax eller e-post), varvid mottagandet av orderbekräftelsen av kunden är avgörande, eller
- genom att leverera de beställda varorna till kunden, varvid kundens mottagande av varan är avgörande, eller
- genom att be kunden att betala efter att ha lagt sin beställning.
Om det finns flera av ovanstående alternativ, ingås avtalet vid den tidpunkt då ett av ovanstående alternativ inträffar först. Om säljaren inte accepterar kundens erbjudande inom ovan nämnda tid anses detta vara ett avslag på erbjudandet med följd att kunden inte längre är bunden av sin viljeförklaring.
2.4. Fristen för att acceptera erbjudandet börjar dagen efter att kunden har skickat erbjudandet och slutar vid utgången av den femte dagen efter det att erbjudandet skickats.
2.5. När du lämnar ett erbjudande via säljarens onlinebeställningsformulär sparas avtalstexten av säljaren och skickas till kunden i textform (t.ex. e-post, fax eller brev) efter att ha skickat sin beställning tillsammans med dessa allmänna villkor. Dessutom arkiveras avtalstexten på säljarens hemsida och kan nås kostnadsfritt av kunden via sitt lösenordsskyddade kundkonto genom att lämna relevanta inloggningsuppgifter, förutsatt att kunden har skapat ett kundkonto i säljarens nätbutik innan han skickar sin beställning.
2.6. Innan den bindande inlämningen av beställningen via säljarens onlinebeställningsformulär kan kunden löpande korrigera sina inmatningar med hjälp av de vanliga tangentbords- och musfunktionerna. Dessutom visas alla poster igen i ett bekräftelsefönster innan den bindande inlämningen av beställningen och kan även korrigeras där med hjälp av de vanliga tangentbords- och musfunktionerna.
2.7. Endast tyska språket är tillgängligt för ingående av avtalet.
2.8. Orderhanteringen och kontakten sker vanligtvis via e-post och automatiserad orderhantering. Kunden måste se till att den e-postadress som han uppgett för orderhantering är korrekt så att de e-postmeddelanden som säljaren skickar kan tas emot på denna adress. Speciellt vid användning av SPAM-filter måste kunden se till att alla e-postmeddelanden som skickas av säljaren eller av tredje part som fått i uppdrag att behandla beställningen kan levereras.
3. tillbakadragande
3.1. Konsumenter har i princip rätt till ångerrätt.
3.2. Ytterligare information om ångerrätten finns i säljarens ångerrätt.
3.3. Ångerrätten gäller inte för konsumenter som inte tillhör en medlemsstat i Europeiska unionen vid tidpunkten för avtalets ingående och vars enda bostadsort och leveransadress ligger utanför Europeiska unionen vid tidpunkten för avtalets ingående.
4. Priser och betalning
4.1. Om inte annat anges i säljarens produktbeskrivning är de angivna priserna totalpriser inklusive lagstadgad moms. Eventuella extra leverans- och fraktkostnader anges separat i respektive produktbeskrivning.
4.2. Grundpriserna beräknas enligt de vanliga marknadsenheterna. Kvadratmeterpriset för parkett beräknas utifrån det slitskikt som syns efter montering. Priset per kvadratmeter för trall är beräknat inklusive professionell och rekommenderad fogbredd.
4.3. För leveranser till länder utanför Europeiska Unionen kan ytterligare kostnader uppstå i enskilda fall som säljaren inte ansvarar för och som måste stå för kunden. Dessa inkluderar till exempel kostnader för penningöverföringar från banker (t.ex. överföringsavgifter, växelkursavgifter) eller importtullar eller skatter (t.ex. tullar). Sådana kostnader kan också uppstå i samband med överföring av pengar om leveransen inte sker till ett land utanför Europeiska Unionen, utan kunden gör betalningen från ett land utanför Europeiska Unionen.
4.4. Olika betalningsalternativ finns tillgängliga för kunden, vilka specificeras i säljarens webbshop.
4.5. Om betalning i förskott har avtalats, ska betalning ske omedelbart efter avtalets ingående.
4.6. Vid betalning med en betalningsmetod som erbjuds av PayPal, behandlas betalningen via betaltjänstleverantören PayPal (Europe) S.à rl et Cie, SCA, 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg (nedan: "PayPal"), under giltigheten av PayPal - Användarvillkor, tillgängliga på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/useragreement-full eller – om kunden inte har ett PayPal-konto – enligt villkoren för betalningar utan PayPal-konto kan ses på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/privacywax-full.
4.7. Om du väljer betalningsmetod för köp på konto via BillSAFE förfaller köpeskillingen efter att varorna har levererats och fakturerats. I detta fall måste köpeskillingen betalas utan avdrag inom 14 (fjorton) dagar från mottagandet av fakturan till PayPal (Europe) S.à rl et Cie, SCA, 22-24 Boulevard Royal, 2449 Luxemburg (nedan kallat "PayPal" ) som samlare betaltjänsten BillSAFE. Köpmetoden för betalning kräver en framgångsrik kreditkontroll av PayPal. Om kunden tillåts använda betalningsmetoden för köp på konto efter att ha kontrollerat sin kreditvärdighet, kommer betalningen att behandlas i samarbete med PayPal, till vilken leverantören överlåter sitt betalningsanspråk. I det här fallet kan kunden endast göra betalningar till PayPal med skuldfrigörande effekt. Även om betalningssätt för köp på konto via BillSAFE väljs, förblir leverantören ansvarig för allmänna kundförfrågningar, till exempel gällande varor, leveranstider, frakt, returer, reklamationer, avbeställningsdeklarationer och returer eller kreditnotor. I övrigt gäller BillSAFEs allmänna villkor som kunden kan komma åt och bekräfta som en del av beställningsprocessen. Säljaren förbehåller sig rätten att endast erbjuda köp på konto betalningsmetod upp till en viss ordervolym och att avvisa denna betalningsmetod om den angivna ordervolymen överskrids. I detta fall kommer säljaren att informera kunden om en motsvarande betalningsbegränsning i sin betalningsinformation i onlinebutiken.
5. frakt~~POS=TRUNC
5.1. Varor levereras till den leveransadress som kunden angett, om inte annat avtalats.
5.2. För varor som levereras av en speditör är leveransen vanligen "gratis trottoarkant", det vill säga till den allmänna trottoarkanten närmast leveransadressen, om inte annat anges i fraktinformationen i säljarens nätbutik och om inte annat avtalats. Om längre trallbrädor fraktas med spedition, lossar mottagaren dem.
5.3. Om transportföretaget skickar tillbaka de levererade varorna till säljaren på grund av att leverans till kunden inte varit möjlig, står kunden för kostnaderna för den misslyckade frakten. Detta gäller inte om kunden effektivt utnyttjar sin ångerrätt, om han inte är ansvarig för den omständighet som lett till omöjligheten av leverans eller om han tillfälligt var förhindrad att acceptera den erbjudna tjänsten, om inte säljaren meddelat tjänsten ett skäligt belopp. tid i förväg.
5.4. Om kunden agerar som företagare övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna till kunden så snart säljaren har levererat varan till speditören, transportören eller annan person eller institution som ansvarar för att utföra transporten . Om kunden agerar som konsument övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av de sålda varorna först när varan överlämnas till kunden eller en auktoriserad mottagare. Med avvikelse från detta övergår risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av det sålda varan även till kunden för konsumenter så snart säljaren har levererat varan till speditören, transportören eller den person eller institution som i övrigt ansvarar för genomförandet av transport, om Kunden har uppdragit åt speditören, transportören eller annan person eller institution som ansvarar för att utföra transporten och säljaren inte tidigare har angett denna person eller institution till kunden.
5.5. Säljaren förbehåller sig rätten att frånträda avtalet vid felaktig eller felaktig leverans till sig själv. Detta gäller endast i det fall att säljaren inte är ansvarig för utebliven leverans och har gjort en specifik säkringsaffär med leverantören med due diligence. Säljaren kommer att vidta alla rimliga ansträngningar för att anskaffa varorna. Vid otillgänglighet eller endast delvis tillgänglighet av varorna informeras kunden omedelbart och vederlaget återbetalas omedelbart.
5.6. Vid självhämtning meddelar säljaren först kunden via e-post att varorna han har beställt är klara för avhämtning. Efter att ha mottagit detta e-postmeddelande kan kunden hämta ut varorna på säljarens säte efter samråd med säljaren. I detta fall kommer inga fraktkostnader att debiteras.
5.7. Kuponger lämnas till kunden via e-post.
6. Eigentumsvorbehalt
6.1. Säljaren förbehåller sig i förhållande till konsumenterna äganderätten till de levererade varorna tills det skyldiga köpeskillingen har betalats i sin helhet.
6.2. I förhållande till företagare förbehåller sig säljaren äganderätten till de levererade varorna tills alla anspråk från en pågående affärsrelation har reglerats till fullo.
6.3. Om kunden agerar som företagare har han rätt att sälja de förbehållna varorna vidare i den ordinarie verksamheten. Kunden överlåter alla uppkomna krav mot tredje part till säljaren i förskott till ett belopp av respektive fakturavärde (inklusive moms). Detta uppdrag gäller oavsett om de reserverade varorna har sålts vidare utan eller efter bearbetning. Kunden förblir behörig att driva in kraven även efter överlåtelsen. Säljarens befogenhet att själv driva in fordringarna förblir opåverkad. Säljaren kommer dock inte att driva in fordringarna så länge som kunden fullgör sina betalningsförpliktelser gentemot säljaren, inte uteblir i betalningen och ingen ansökan om inledande av insolvensförfarande har lämnats in.
7. Ansvar för defekter (garanti)
Om den köpta varan är defekt gäller det lagstadgade felansvaret. Trots detta gäller följande:
7.1. För företagare
Om ett obetydligt fel inte motiverar något krav på fel har säljaren valet av typ av efterföljande prestation. Om preskriptionstiden för defekter är ett år från det att risken har övergått för nya varor, är rättigheterna och kraven på fel i allmänhet uteslutna för begagnade varor.
7.2. För konsumenter är preskriptionstiden för anspråk på fel i begagnade varor ett år från leverans av varan till kunden, med begränsningen i följande stycke.
7.3. Ovan angivna ansvarsbegränsningar och preskriptionsnedsättningar gäller inte föremål som inte har använts i enlighet med sitt normala ändamål för en byggnad och har orsakat dess bristfällighet för skada till följd av skada på liv, lem eller hälsa, som är grundar sig på ett uppsåtligt eller oaktsamt pliktbrott från säljaren eller ett uppsåtligt eller oaktsamt pliktbrott av ett juridiskt ombud eller ställföreträdare för säljaren för andra skador som grundas på ett uppsåtligt eller grovt oaktsamt pliktbrott av säljaren eller ett uppsåtligt eller grovt vårdslöst pliktbrott av ett juridiskt ombud eller ställföreträdare för användaren, samt för det fall att säljaren bedrägligt har dolt felet
7.4. Dessutom gäller för företagare att de lagstadgade preskriptionstiderna för regressrätten enligt 478 § BGB förblir opåverkade.
7.5. Om kunden agerar som handlare i den mening som avses i 1 § HGB, omfattas han av kommersiell skyldighet att undersöka och meddela fel enligt 377 § HGB. Om kunden inte uppfyller de anmälningsskyldighet som regleras där anses varan vara godkänd.
7.6. Om kunden agerar som konsument ombeds denne att hos levereraren klaga på levererade varor med uppenbara transportskador och informera säljaren om detta. Om kunden inte följer detta har detta ingen som helst effekt på hans lagstadgade eller avtalsenliga krav på fel.
8. Haftung
Säljaren är ansvarig gentemot kunden för alla avtalsmässiga, kvasikontraktuella och lagstadgade, inklusive skadeståndsanspråk och ersättning av kostnader enligt följande:
8.1. Säljaren är fullt ansvarig för alla juridiska skäl vid uppsåt eller grov vårdslöshet vid uppsåtlig eller oaktsam skada på liv, lem eller hälsa
på grundval av ett garantilöfte, om inte annat regleras i detta avseende, på grund av obligatoriskt ansvar såsom enligt produktansvarslagen
8.2. Om säljaren av oaktsamhet bryter mot en väsentlig avtalsförpliktelse är ansvaret begränsat till den för avtalet typiska förutsebara skadan, om inte ansvaret är obegränsat enligt ovanstående stycke. Väsentliga avtalsförpliktelser är skyldigheter som avtalet ålägger säljaren enligt sitt innehåll för att uppnå syftet med avtalet, vars fullgörande är väsentligt för ett korrekt genomförande av avtalet och på vars efterlevnad kunden regelbundet kan lita på .
8.3. För övrigt är ett ansvar för säljaren uteslutet.
8.4. Ovanstående ansvarsbestämmelser gäller även i fråga om säljarens ansvar för hans ställföreträdare och juridiska ombud.
9. Inlösen av kampanjkuponger
9.1. Kuponger som utfärdas kostnadsfritt av säljaren som en del av kampanjer med en viss giltighetstid och som inte kan köpas av kunden (hädanefter ”kampanjkuponger”) kan endast lösas in i säljarens nätbutik och endast under den angivna perioden .
9.2. Enskilda produkter kan uteslutas från kupongkampanjen om en motsvarande begränsning följer av innehållet i kampanjkupongen.
9.3. Kampanjkuponger kan endast lösas in innan beställningsprocessen har slutförts. Efterföljande avräkning är inte möjlig.
9.4. Endast en kampanjkupong kan lösas in per beställning.
9.5. Varornas värde måste minst motsvara beloppet för kampanjkupongen. Eventuell återstående kredit kommer inte att återbetalas av säljaren.
9.6. Om värdet på kampanjkupongen inte är tillräckligt för att täcka beställningen, kan en av de andra betalningsmetoderna som erbjuds av säljaren väljas för att reglera mellanskillnaden.
9.7. Återstoden av en kampanjkupong kommer varken att betalas ut kontant eller kommer att betalas ränta.
9.8. Kampanjkupongen återbetalas inte om kunden inom ramen för sin lagstadgade ångerrätt returnerar de varor som helt eller delvis har betalats med kampanjkupongen.
9.9. Kampanjkupongen är överlåtbar. Säljaren kan göra betalningar med utlösande verkan till respektive innehavare som löser in kampanjkupongen i säljarens nätbutik. Detta gäller inte om säljaren har kännedom eller grovt vårdslös okunnighet om bristande behörighet, oförmåga eller bristande behörighet att företräda respektive ägare.
10. Gällande lag
10.1. Lagen i Förbundsrepubliken Tyskland är tillämplig på alla rättsförhållanden mellan parterna, exklusive lagarna om internationella köp av lös gods. För konsumenter gäller detta lagval endast i den mån det beviljade skyddet inte upphävs genom tvingande bestämmelser i lagen i den stat där konsumenten har sin vanliga vistelseort.
10.2. Vidare gäller detta lagval med avseende på den lagstadgade ångerrätten inte för konsumenter som inte tillhör en medlemsstat i Europeiska unionen vid tidpunkten för avtalets ingående och vars enda bostadsort och leveransadress ligger utanför Europeiska unionen vid den tidpunkt då avtalet ingås.
11. Behörighetsplats
Om kunden agerar som en handelsman, en offentlig juridisk person eller en särskild fond enligt offentlig rätt med sitt säte på Förbundsrepubliken Tysklands territorium, ska den exklusiva behörighetsorten för alla tvister som härrör från detta avtal vara säljarens affärsställe. Om kunden är belägen utanför Förbundsrepubliken Tysklands territorium, är säljarens affärsort exklusiva behörighetsområde för alla tvister som härrör från detta kontrakt, om kontraktet eller påståenden från kontraktet kan hänföras till kundens yrkesmässiga eller kommersiella verksamhet. I ovanstående fall har säljaren dock rätt att ringa domstolen på kundens affärsställe.
12. Information om online -tvistlösning
12.1. EU-kommissionen tillhandahåller en plattform för onlinetvistlösning på Internet under följande länk: http://ec.europa.eu/consumers/odr. Denna plattform fungerar som en kontaktpunkt för att lösa tvister utanför domstol som härrör från onlineköp eller serviceavtal där en konsument är inblandad.
12.2. Säljaren är varken skyldig eller villig att delta i ett tvistlösningsförfarande inför en konsumentskiljenämnd.
kundinformation
Information om säljarens identitet
BioMaderas GmbH
Managing partners: Catherine Körting, Christian Körting, Philip Jaeger
Rathenower Strasse 30
D-10559 Berlin
Telefon: +49 (0)30 22 45 58 93
Fax: + 49 32 121 30 33 42
E-post: info @biomaderas.com
Handelsregister Handelsregister Berlin-Charlottenburg HRB 126186 B
Momsnummer: DE272236901