Teak har varit det föredragna materialet för båtbygge i århundraden. Men i en tid då hållbarhet och miljöskydd är viktigare än någonsin måste vi fråga oss själva: Hur kan vi använda detta beprövade material på ett ansvarsfullt sätt? I den här artikeln diskuterar vi användningen av teak i båtbygge.
Teakens traditionella roll i båtbygget:
Traditionellt användes teak med tätt placerade årsringar för båtbygge. Dessa ringar indikerar långsam tillväxt och därför hög densitet och hållbarhet hos träet. Men sådan "gammal" teak är nu sällsynt och ofta förknippad med problem som olaglig avverkning. Även import av illegalt avverkat virke är förbjudet enligt lag.
Teakens ursprung: plantageträ och återvunnen teak
Idag kommer majoriteten av teak från antingen plantager eller återvunna källor, vilket ger ett miljövänligt alternativ. Det är dock viktigt att notera att de traditionella kvaliteterna med de tätt placerade årsringarna ofta inte uppnås med plantageved. Detta beror på att plantageved ofta kapas efter bara 15 år, vilket resulterar i lägre kvalitet.
Teaken till vårt trall kommer däremot från träd som är mellan 20 och 25 år gamla. Det gör att golvskivorna redan har en betydligt högre halt av de önskade oljorna som gummi, vilket gör teaken mer hållbar.
Vikten av beskärning:
När man väljer teak till båtar är typen av skärning avgörande. Vid kapning av revet (radial cut - stående årsringar) löper årsringarna parallellt med kortsidan av brädprofilen, vilket ger en jämn struktur och hög stabilitet. Detta är den bästa och mest värdefulla kapningen eftersom trä som kapats på detta sätt tekniskt sett har de bästa egenskaperna och endast kan kapas från en liten del av trädstammen. Halvrevsnittet (tvärsnittet) består däremot i första hand av stående årsringar och kan även passa för båtbygge. Det så kallade Fladersnittet (tangentialsnitt - liggande årsringar - Flads) med liggande årsringar används i allmänhet inte för båtbygge.
klippa | Årlig ringinriktning | Vattenabsorption och svullnad/krympningsbeteende |
Tangentiell klaffskärning | Liggande årsringar – Flads | Hög vattenabsorption och därför högt svullnads- och krympningsbeteende |
tvärsnitt | Halv Rift | Medium vattenabsorption och därför medelhögt svullnads- och krympningsbeteende |
Radiell sektion | Stående årsringar – spricka | Låg vattenabsorption och därför mindre svullnads- och krympningsbeteende |
Betydelsen av träfiber:
Orienteringen av träfibrerna i teak är avgörande för båtbygget. Väljusterade fibrer säkerställer stabilitet och livslängd för träet, vilket är särskilt viktigt i fuktiga och föränderliga förhållanden. Dessutom är korrekt fästning av träet absolut nödvändigt. Vid skeppsbyggnad används ofta permanent elastiska lim för detta ändamål och appliceras på ytan. Sikaflex bör nämnas här, som anses vara standarden för denna applikation.
Vår hållbara teak:
På Betterwood förlitar vi oss på teak från hållbart skötta plantager. Vår teak uppfyller de höga kraven på terrasskonstruktion. Vi sorterar dock inte vårt virke efter speciella snitt eller båtbyggets krav. Om du vill använda vårt virke för ditt båtprojekt rekommenderar vi att du beställer tillräckligt med extra virke. Kolla även in vår sorteringskriterier vidare.
Slutsats:
Tack vare sina utmärkta tekniska egenskaper och naturliga hållbarhet är teak förstahandsvalet för trädäck inom den maritima sektorn. Men på grund av århundraden av intensiv användning av träet har teak från vår planets primära skogar blivit en sällsynt vara som behöver skyddas. Alternativt erbjuds ofta andra däcksbeklädnader inom båtsektorn. Nedan är en lista:
- Syntetisk teak: imiterar utseendet av teak
- PVC: Ett mångsidigt material som är väl lämpat för trall och finns i en mängd olika färger och strukturer.
- Kork: Ett miljövänligt och halkfritt material som känns bekvämt under fötterna.
- EVA-skum: Lätt, stötdämpande och halkfri, vanligen använt i yachtdäck.
- Gummi: Ett robust och halkfritt alternativ som lämpar sig för tuffa förhållanden.
- Naturfibrer: Material som bambu.
- Aluminium.
- Glasfiber: Ett starkt och hållbart alternativ som används i många båtbyggnadsapplikationer.
- Gummi: Elastiskt och resistent mot UV-strålar och saltvatten.
- Trä: Förutom teak används även andra träslag som mahogny eller ask för däckbeläggning.
Om du inte vill missa träets naturlighet bör du se till att använda teak från hållbara plantager som är minst 20 år gamla. Även om den inte kan konkurrera med de anrika jättarna som fälldes från de tropiska skogarna i det långa förflutna, har den fortfarande en jämförelsevis hög hållbarhet mot fukt och saltvatten jämfört med andra träslag - när den installeras på rätt sätt.
För specifika frågor om vårt teakerbjudande eller val av rätt trä för ditt projekt, tveka inte att kontakta oss. Vi hjälper dig gärna med alla frågor du kan ha.